Sist oppdatert den 10.05.2019

1. AVTALENS OMFANG

1.1. Nokian Tyres plc («NOKIAN TYRES») er et selskap som spesialiserer seg på produksjon av dekk og dekkservice.

1.2. SnapSkan er en tjeneste fra NOKIAN TYRES som gir dens registrerte brukere resultater fra måling av dekkoverflaten/mønsterdybden og tilbyr også andre dekk- og bilvedlikeholdstjenester hvis nødvendig (heretter kalt «TJENESTEN» eller «SNAPSKAN»).

1.3. Disse generelle bruksvilkårene for SNAPSKAN («BRUKSVILKÅR») gjelder for NOKIAN TYRES sitt tilbud av den digitale mønsterdybdemålings-TJENESTEN til sine sluttkunder (heretter «KUNDE»).

1.4. Vilkårene og betingelsene relatert til TJENESTEN skal anvendes i denne rekkefølgen: (1) lover og forskrifter, (2) spesielle avtaler som eventuelt er inngått med KUNDEN (hvis aktuelt) og (3) disse BRUKSVILKÅRENE for TJENESTEN.

1.5. En juridisk bindende bruksavtale for TJENESTEN, som beskrevet i avsnitt 9.1 nedenfor, inngås ved hjelp av en prosedyre som krever påmeldingsbekreftelse (også kalt double opt-in eller dobbelpåmelding) mellom KUNDEN og NOKIAN TYRES. Prosedyren fungerer slik, i korte trekk:

(1) KUNDEN tar initiativ til registrering og påmelding til TJENESTEN ved å registrere seg på TJENESTEN på en gitt internettadresse (https://www.snapskan.no), og angir deretter sitt kjøretøys registreringsnummer på TJENESTEN.

(2) KUNDEN oppgir, som neste trinn i påmeldingen, sin e-post-adresse og/eller sitt telefonnummer til TJENESTEN, som trenger dette som kontaktopplysninger.

(3) TJENESTEN verifiserer KUNDENS e-post-adresse og/eller telefonnummer under registreringsprosedyren ved å vise en popup-melding med en spesiell kobling. Ved å klikke på den, bekrefter KUNDEN og autentiserer samtidig den angitte e-post-adressen og/eller telefonnumrene (dobbelpåmelding).

(4) Ved å klikke på de tilsvarende koblingene bekrefter KUNDEN under registreringen at KUNDEN har lest og godtatt både PERSONVERNERKLÆRINGEN for TJENESTEN og disse BRUKSVILKÅRENE for TJENESTEN, og at KUNDEN aksepterer disse BRUKSVILKÅRENE for TJENESTEN og forplikter seg til å overholde dem når han/hun bruker TJENESTEN.

(5) Kunden har nå fullført registreringen og påmeldingen og kan få den tekniske dekkrapporten (hvis tilgjengelig) og bruke TJENESTEN i samsvar med disse BRUKSVILKÅRENE som defineres nedenfor.

2. BRUK AV TJENESTEN

2.1. Den tekniske målingen av dekkoverflaten/mønsterdybden som er nødvendig for å utøve TJENESTEN kan gjøres på to forskjellige måter: (1) KUNDEN kjører over et måleapparat som har forbindelse med TJENESTEN (en rampe på parkeringsplassen) eller (2) mønsterdybden måles av ansatte hos et Vianor-dekksenter eller i lokalene til andre autoriserte forhandlere ved hjelp av et håndholdt måleinstrument.

2.2. Når den tekniske målingen av dekkene er gjennomført, kan KUNDEN begynne å bruke TJENESTEN ved å registrere seg på TJENESTENs nettadresse angitt ovenfor (https://www.snapskan.no).

2.3. Under registrering på TJENESTEN må KUNDEN oppgi og/eller bekrefte de nødvendige brukeropplysningene som også kan inneholde personopplysninger, som KUNDENs navn, telefonnummer, adresse, e-postadresse og registreringsnummer til minst ett (1) kjøretøy.

2.4. KUNDEN har lov til å benytte TJENESTEN så lenge (i) KUNDEN har en aktiv brukerkonto og (ii) KUNDEN overholder sine forpliktelser som er fastsatt i disse BRUKSVILKÅRENE, og andre avtaleforpliktelser relatert til TJENESTEN som KUNDEN eventuelt har inngått.

2.5. Som en del av TJENESTEN og/eller i forbindelse med TJENESTEN kan NOKIAN TYRES tilby KUNDEN andre tjenester og produkter, som kan være avgiftsbelagt. Når KUNDEN registrerer seg for TJENESTEN, eller når han/hun bruker TJENESTEN, kan KUNDEN samtykke til at NOKIAN TYRES kan bruke KUNDENs kontaktopplysninger registrert på TJENESTEN, for å tillate at NOKIAN TYRES sender markedsføringsannonser og annen kommersiell kommunikasjon om produkter og tjenester til KUNDEN.

2.6. Hvis KUNDEN under bruk av TJENESTEN har gitt sitt samtykke til direkte markedsføring, som beskrevet i avsnitt 2.5 ovenfor, kan også tilknyttede selskaper, underleverandører og tredjeparter som NOKIAN TYRES bruker for å levere TJENESTEN eller hvis virksomhet er knyttet til NOKIAN TYRES sin virksomhet som del av TJENESTEN, sende tilbud og reklame til KUNDEN angående sine egne tjenester og produkter, som nærmere beskrevet i avsnitt 7 nedenfor.

2.7. TJENESTEN fungerer og er normalt tilgjengelig for KUNDEN hele døgnet, unntatt når TJENESTEN er utilgjengelig under programvareoppdateringer, endringer og vedlikehold, eller på grunn av eksepsjonelle tekniske og driftsrelaterte hendelser. KUNDEN aksepterer med dette at avbrudd og nedetid i TJENESTEN kan forekomme.

2.8. KUNDEN aksepterer at NOKIAN TYRES kan endre innholdet i TJENESTEN, erstatte det med ny funksjonalitet eller gjøre andre endringer i TJENESTEN eller tjenestekonseptet hvis nødvendig.

2.9. NOKIAN TYRES har når som helst lov til å stenge, blokkere eller midlertidig avbryte TJENESTEN eller begrense dens bruk hvis lover, forskrifter eller myndighetenes pålegg krever det.

2.10. NOKIAN TYRES er ikke ansvarlig, unntatt når det er lovpålagt, for skader, gebyrer eller andre kostnader som påløper KUNDEN på grunn av at TJENESTEN er utilgjengelig, forsinket eller inneholder feil.

2.11. Alle opphavsrettigheter og andre immaterielle rettigheter relatert til TJENESTEN eies utelukkende av NOKIAN TYRES eller dets tilknyttede selskaper, eller av deres lisensgivere og andre rettighetsinnehavere.

2.12. NOKIAN TYRES gir KUNDEN begrensede tilgangsrettigheter til TJENESTEN for varigheten fastlagt i avsnitt 2.4 og i samsvar med disse BRUKSVILKÅRENE.

2.13. NOKIAN TYRES overfører eller gir KUNDEN ingen andre rettigheter til eiendom, intellektuell eiendom eller andre spesielle rettigheter, utover de som er uttrykkelig nevnt i disse BRUKSVILKÅRENE.

2.14. KUNDEN har ikke rett til å modifisere, kopiere, publisere, distribuere, gi videre, selge, lease, leie ut, overføre tilgangsrettighetene eller på annen måte disponere TJENESTEN eller utføre tiltak på TJENESTEN eller dens programvare, annet enn det som er nevnt under avsnitt 2.12 og avsnitt 2.16 angående KUNDENs rettigheter.

2.15. KUNDEN har heller ikke lov til å utføre omvendt utvikling, oversette, dekompilere eller på annen måte granske TJENESTEN eller dens programvare for å avdekke TJENESTENs funksjonalitet.

2.16. En detaljert beskrivelse av SNAPSKAN-tjenesten står på TJENESTENs egen nettside (https://www.snapskan.no) og på NOKIAN TYRES sin generelle nettside relatert til TJENESTEN (https://www.nokiantyres.no/snapskan/).

3. KUNDENS RETTIGHETER OG ANSVAR

3.1. KUNDEN er ansvarlig for å sikre at (i) han/hun har rett til å oppgi de brukeropplysningene og tekniske opplysninger som er nødvendige for TJENESTEN, til NOKIAN TYRES og dets tilknyttede selskaper, og (ii) at NOKIAN TYRES og dets tilknyttede selskaper har tillatelse til å bruke disse opplysningene for å implementere og videreutvikle denne TJENESTEN.

3.2. KUNDEN er ansvarlig for å sikre at opplysningen han/hun oppgir til TJENESTEN på registreringspunktet, er riktige, fullstendige, formålstjenlige og oppdatert.

3.3. KUNDEN er ansvarlig for å korrigere og oppdatere disse opplysningene i TJENESTEN så lenge han/hun bruker TJENESTEN.

3.4. KUNDEN må umiddelbart informere NOKIAN TYRES hvis telefonnummeret registrert i TJENESTEN, har endret seg. KUNDEN må også umiddelbart slette sitt registreringsnummer fra TJENESTEN, når han/hun ikke lenger eier det registrerte kjøretøyet. Grunnen til disse sikkerhetstiltakene er å forhindre at den nye eieren av telefonnummeret eller kjøretøyet (og dets registreringsnummer) bruker KUNDENs brukerkonto hos TJENESTEN urettmessig eller mot KUNDENs vilje.

3.5. NOKIAN TYRES er på ingen måte ansvarlig for uriktige eller ufullstendige KUNDE-opplysninger registrert og lagret i TJENESTEN, når (i) KUNDEN selv har gitt disse opplysningene til TJENESTEN; eller (ii) disse opplysningene ble oppgitt av kunden på annen måte, eller (iii) KUNDEN har glemt å straks korrigere eller oppdatere sine opplysninger i TJENESTEN.

3.6. KUNDEN er alltid ansvarlig for å lagre og bruke sin påloggingsinformasjon til TJENESTEN på en sikker måte, og skal ikke oppgi påloggingsinformasjon til noen tredjpart eller la tredjeparter bruke den på annen måte.

3.7. KUNDEN må umiddelbart informere NOKIAN TYRES hvis KUNDEN har grunn til å tro at en tredjepart har fått tilgang til eller kjennskap til KUNDENs påloggingsinformasjon.

3.8. KUNDEN er ikke fritatt for ansvar hvis TJENESTEN ble brukt med KUNDENs utstyr eller påloggingsinformasjon, eller TJENESTEN ble brukt på annen måte av en tredjepart istedenfor kunden.

3.9. KUNDEN er ansvarlig for å sikre at TJENESTEN og datasikkerheten fungerer på mobiltelefonen eller andre bærbare enheter som han/hun vil bruke TJENESTE-funksjonene med.

3.10. KUNDEN er ansvarlig for å følge anvisningene fra NOKIA TYRES angående TJENESTEN.

3.11. KUNDEN er alltid ansvarlig for å følge lover, regler og pålegg fra myndighetene som er relevante for TJENESTEN.

3.12. Hvis KUNDEN legger merke til feil eller funksjonssvikt i TJENESTEN, er det anbefalt at KUNDEN informerer NOKIAN TYRES om dette så snart som mulig, enten ved å sende en e-post til følgende adresse (snapskan@nokiantyres.com) eller ved å ringe til Vianors kundetjeneste (+358 10 401 401 / mandag til søndag 7:00 - 21:00).

4. ANSVARSBEGRENSNINGER

4.1. NOKIAN TYRES sitt ansvar overfor KUNDEN med hensyn til TJENESTEN er fastlagt i bestemmelsene i Consumer Protection Act (britisk forbrukerlov) 38/1978 i dens nyeste versjon, og slik at NOKIAN TYRES sitt ansvar alltid er begrenset til direkte skader som er påført KUNDEN av TJENESTEN.

4.2. NOKIAN TYRES er ikke ansvarlig for indirekte skader eller følgeskader som er påført KUNDEN eller tredjeparter av TJENESTEN (eller ved bruk av TJENESTEN).

4.3. NOKIAN TYRES er ikke ansvarlig for skader som er forårsaket av KUNDENs egne feil, unnlatelser eller annen uaktsomhet, en funksjonalitet eller svikt i KUNDENs utstyr, uautorisert bruk av KUNDENs påloggingsinformasjon eller KUNDENs brudd på disse BRUKSVILKÅRene, andre avtalevilkår eller anvisninger vedrørende TJENESTEN. Tilsvarende er KUNDEN klar over at TJENESTEN er ment til å måle mønsterdybden til biler og lette varebiler, og at TJENESTENs målesystemer registrerer bilder og resultater som gir opplysninger om mønsterdybde og dekkslitasje av et enkelt dekk. TJENESTEN er ikke ment til å oppdage alle egenskaper av gummidekk slik dekkinspeksjons- og diagnoseverktøy gjør; den gjør ikke konvensjonelle dekkontroller eller manuell dekkinspeksjon overflødig og erstatter dem ikke med denne automatiske mønsterdybdemålingen. Personen som kjører motoriserte kjøretøy er alltid anbefalt å gjennomføre nødvendige dekkontroller som anvist av kjøretøy- eller dekkprodusenten.

4.4. NOKIAN TYRES er ikke ansvarlig for skader forårsaket av TJENESTEN hvis (i) de er forårsaket av en feil, forsinkelse eller avbrudd av telefon- eller internettforbindelsen eller generelt av telekommunikasjonstjenestene; (ii) hvis de er forårsaket av forstyrrelser i strøm-, vann- eller andre anlegg i parkeringshuset; eller (iii) hvis de er forårsaket av lignende situasjoner som ikke skyldes NOKIAN TYRES.

4.5. NOKIAN TYRES er ikke ansvarlig for skader forårsaket av såkalte force majeure-hendelser eller lignende hendelser som gjør det umulig eller urimelig vanskelig å levere TJENESTEN. En force majeure-hendelse er for eksempel orkan, meteorittnedslag, jordskjelv, flom eller andre naturkatastrofer; brann, eksplosjon eller andre ulykker; uroligheter, opprør, mobilisering, terrorisme, krig eller andre forstyrrelser av den offentlige orden; handelsblokade, boikott, importrestriksjoner, inndragelse og andre handelsrettslige og statlige pålegg; streik og avbrudd i kollektivtrafikken; eller andre uforventede og eksepsjonelle hendelser og omstendigheter.

4.6. For å kunne kreve erstatning må KUNDEN melde kravet angående TJENESTEN til NOKIAN TYRES innenfor rimelig tid og senest innen fjorten (14) dager etter at skaden har oppstått. Meldingen skal være skriftlig eller sendes til TJENESTENs e-postadresse (snapskan@nokiantyres.com).

4.7. KUNDEN er ansvarlig for skader påført NOKIAN TYRES av TJENESTEN hvis disse skadene skyldes KUNDENs feil eller unnlatelse eller KUNDENs brudd på avtaleforpliktelsene eller anvisningen angående bruk av TJENESTEN.

4.8. I tilfelle skade eller truende skade må KUNDEN gjøre de nødvendige tiltak og som med rimelighet kan forventes i en slik situasjon, eller som NOKIAN TYRES ber om av KUNDEN, for å forhindre eller begrense skaden.

4.9. Ansvarsbegrensningene nevnt i dette avsnitt 4 gjelder ikke når skaden relatert til TJENESTEN er forårsaket av grov uaktsomhet eller med hensikt.

5. AVBRUDD OG OPPSIGELSE AV TJENESTEN

5.1. KUNDEN kan når som helst si opp TJENESTEN ved å informere NOKIAN TYRES på TJENESTENs nettsider (https://www.snapskan.no) om denne beslutningen og/eller ved å slette brukerkontoopplysningene ved hjelp av TJENESTENS avmeldingsprosedyre (https://www.snapskan.no/opt-out).

5.2. KUNDENS rett til å bruke TJENESTEN opphører umiddelbart etter at KUNDEN har sagt opp TJENESTEN eller slettet sin brukerkontoinformasjon, som beskrevet i avsnitt 5.1 ovenfor.

5.3. NOKIAN TYRES kan umiddelbart avbryte eller si opp KUNDENs bruk av TJENESTEN og blokkere KUNDENs brukerkonto hos TJENESTEN permanent eller midlertidig hvis KUNDEN bryter vesentlige bestemmelser i BRUKSVILKÅRene eller bruker TJENESTEN på en måte som kan forulempe eller skade TJENESTEN, NOKIAN TYRES eller tredjeparter.

5.4. Oppsigelse av TJENESTEN har ingen innvirkning på KUNDENs ansvar i den grad ansvaret har oppstått før oppsigelse av TJENESTEN eller før sletting av KUNDENs personopplysninger.

5.5. KUNDENs brukeropplysninger og brukerkonto fjernes fra TJENESTEN så snart som mulig etter at kundeforholdet er avsluttet og senest fem (5) år etter at KUNDEN sist logget seg inn på TJENESTEN (inaktivitet), med mindre gjeldende forskrifter krever at NOKIAN TYRES beholder noen opplysninger i en lengre tidsperiode.

6. BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER

6.1. NOKIAN TYRES behandler personopplysninger i TJENESTEN i samsvar med personvernforordningen (GDPR) og bestemmelsene i gjeldende nasjonale databeskyttelseslover.

6.2. NOKIAN TYRES forplikter seg til å behandle alle personopplysninger i TJENESTEN med spesiell forsiktighet.

6.3. NOKIAN TYRES behandler personopplysninger i forbindelse med TJENESTEN til følgende formål: implementering og videreutvikling av TJENESTEN, kommunikasjon med kunden og markedsføring.

6.4. NOKIAN TYRES sin behandling av personopplysninger i forbindelse med TJENESTEN er nærmere beskrevet i SNAPSKANs PERSONVERNERKLÆRING, som er tilgjengelig på TJENESTENs nettside (https://www.snapskan.no/terms) eller på NOKIAN TYRES sin personvernnettside (https://www.nokiantyres.no/privacy-statement/retningslinjer-for-informasjonskapsler/).

6.5. Før KUNDEN registrerer seg og begynner å bruke TJENESTEN, forventes det at han/hun leser SNAPSKANs PERSONVERNERKLÆRING: Han/hun er også nødt til å samtykke i forveien til behandling av personopplysninger til formålene beskrevet i PERSONVERNERKLÆRINGEN og i samsvar med vilkårene i PERSONVERNERKLÆRINGEN.

6.6. Som beskrevet i PERSONVERNERKLÆRINGEN kan KUNDEN alltid slette sine personopplysninger fra TJENESTEN ved å sende en forespørsel om sletting via TJENESTENs nettside (https://www.snapskan.no/opt-out). Sletting av personopplysningene fører umiddelbart til opphør av TJENESTEN som beskrevet i avsnitt 5.1. i disse BRUKSVILKÅRENE.

6.7. KUNDEN kan trekke tilbake sitt gitte samtykke for direkte markedsføring, men denne tilbaketrekkingen kan innvirke på omfanget av KUNDENs fremtidige bruksrettigheter på TJENESTEN og kan til slutt føre til at KUNDEN må slutte å bruke TJENESTEN helt

7. DIREKTE MARKEDSFØRING

7.1. NOKIAN TYRES kan sende kundemeldinger angående TJENESTEN og markedsføringsmeldinger angående andre tjenester og produkter fra NOKIAN TYRES, basert på KUNDENs separate markedsføringssamtykke. På grunnlag av dette samtykket kan NOKIAN TYRES også dele KUNDE-opplysninger med sine tilknyttede selskaper, underleverandører og tredjeparter hvis virksomheten er knyttet til NOKIAN TYRES sin virksomhet. I så fall kan disse tilknyttede selskapene / tredjepartene sende KUNDEN tilbud og reklame angående sin egen virksomhet.

7.2. KUNDEN kan alltid trekke tilbake sitt samtykke til direkte markedsføring ved å klikke på en avmeldingslenke i markedsføringsmeldingene eller ved å sende en e-post til NOKIAN TYRES på TJENESTENS e-postadresse (snapskan@nokiantyres.com).

7.3. For klarhets skyld berører ikke KUNDENS tilbaketrekking av samtykke til markedsføring NOKIAN TYRES sin rett til å fortsatt sende KUNDEN andre meldinger per e-post eller på annet vis, som er nødvendige for å administrere og levere TJENESTEN.

8. ENDRINGER OG OVERFØRING AV RETTIGHETER

8.1. NOKIAN TYRES kan av eget initiativ og eget skjønn endre disse BRUKSVILKÅRene for TJENESTEN. NOKIAN TYRES skal informere KUNDEN om slike endringer på forhånd. De til enhver tid oppdaterte og gjeldende BRUKSVILKÅRene står på TJENESTENS nettside (https://www.snapskan.no) eller på NOKIAN TYRES sin nettside (https://www.nokiantyres.no/snapskan/).

8.2. Hvis KUNDEN fortsetter å bruke TJENESTEN etter å ha blitt informert om endringene i disse BRUKSVILKÅRENE, og/eller etter at informasjonen om slike endringer er lagt ut på de ovennevnte nettsidene definert i avsnitt 8.1, tolkes det som om at KUNDEN har akseptert endringene på BRUKSVILKÅRene som sådan.

8.3. NOKIAN TYRES har rett til å gi eller overføre noen eller alle rettighetene som stammer fra TJENESTEN og BRUKSVILKÅRENE, til tilknyttede selskaper i konsernet og/eller til tredjeparter, helt eller delvis, uten KUNDENS godkjenning.

8.4. NOKIAN TYRES har lov til å bruke, uten begrensninger, underdatabehandlere og tredjeparts tjenesteleverandører ved implementasjon og videreutvikling av TJENESTEN.

8.5. KUNDEN har ikke lov til å overføre sine brukerrettigheter og/eller forpliktelser relatert til TJENESTEN, slik de er fastsatt i disse BRUKSVILKÅRene, til en tredjepart uten skriftlig godkjenning fra NOKIAN TYRES på forhånd.

9. GJELDENDE LOVGIVNING OG JURISDIKSJON

9.1. Finlands lover, med unntak av eksplisitte bestemmelser angående lovvalg, skal anvendes for disse BRUKSVILKÅRene og den respektive tjenestebruksavtalen («AVTALE») som en juridisk bindende avtale mellom KUNDEN og NOKIAN TYRES angående KUNDENs bruk av TJENESTEN som beskrevet her og på SNAPSKANs nettsider (se avsnitt 2.16 over). AVTALEN inngås på KUNDENs initiativ ved å klikke på tilhørende bekreftelsesknapp under registrering/påmelding på TJENESTEN eller ved å bruke TJENESTEN på annen måte. KUNDEN har derved samtykket i å være bundet av BRUKSVILKÅRene og AVTALEN.

9.2. Alle tvister og/eller krav som oppstår i forbindelse med TJENESTEN skal som regel løses i minnelighet mellom KUNDEN og NOKIAN TYRES.

9.3. Hvis KUNDEN og NOKIAN TYRES ikke kommer til en minnelig løsning, kan KUNDEN legge saken skriftlig frem for forbrukerrådet og be om en avgjørelse. For klarhets skyld er forbrukerrådets avgjørelse ikke bindende for NOKIAN TYRES.

9.4. Tvister og uoverensstemmelser angående TJENESTEN kan også avgjøres av den tingretten der NOKIAN TYRES har sitt forretningskontor (Pirkanmaa tingrett) eller der KUNDEN er bosatt eller har sitt faste bosted, i samsvar med finsk Code of Judicial Procedure (4/1734).

10. KUNDESERVICE OG KONTAKTINFORMASJON

10.1. Kontaktopplysningene til NOKIAN TYRES sin kundeservice står i den tekniske dekkrapporten som leveres til KUNDEN som del av en fullført TJENESTE, og på nettsiden til TJENESTEN (https://www.snapskan.no).

Tilbake